zoutezee
STATEMENT
EN
Zoutezee explores the intricate interplay between the body, perception, and environment, captivated by a deep fascination in how sensory experiences are shaped and consciously manipulated in today’s fluid society. The society contrasts she experienced by living in belgium, the nederlands, estonia, and poland prompted a reevaluation on how relationships and communication are built, evolve, and impact one’s understanding of the surroundings. Through a blend of her personal experiences and cultural influences, the artist approaches the physical, raw and protective layers that define-frame our interactions. Zoutezee delves into themes of exposure, introspection, and the boundaries we create by reconfiguring sound and engaging with the labeled layers. Inviting the viewers to reflect on the balance between visibility, concealment, the involvement of physical and social skins, and the boundaries we construct around ourselves. Zoutezee works aim to offer an immersive experience that deepens engagement mixed with each individual perception. Where is the line to what we can hear, and when did we stop listening?
ES
Zoutezee explora la intrincada interacción entre el cuerpo, la percepción y el entorno, cautivada por una profunda fascinación por cómo las experiencias sensoriales se moldean y manipulan conscientemente en la sociedad fluida actual. Los contrastes sociales que ha experimentado viviendo en bélgica, los países bajos, estonia y polonia le impulsaron a reevaluar cómo se construyen las relaciones y la comunicación, cómo evolucionan y cómo impactan en la comprensión del entorno. A través de una mezcla de sus experiencias personales e influencias culturales, la artista aborda las capas físicas, crudas y protectoras que definen y enmarcan nuestras interacciones. La artista profundiza en temas de exposición, introspección y los límites que creamos reconfigurando el sonido e interactuando con las capas nombradas. Invita a los espectadores a reflexionar sobre el equilibrio entre visibilidad, ocultamiento, la implicación de las pieles físicas y sociales, y las fronteras que construimos a nuestro alrededor. Las obras de Zoutezee buscan ofrecer una experiencia inmersiva que profundiza en la implicación mezclada con la percepción individual de cada persona. ¿Dónde está la línea de lo que podemos oír, y cuándo dejamos de escucharla?
zoutezee
B. 1993, Barcelona, España.
BIOGRAPHY
Under the artistic name of Zoutezee is a Polish based artist dwelling between the sound and visual disciplines. As a musician-trained, she holds the principal piccolo position at Wrocław Philharmonic Orchestra (Pl), is one of the founding member of Nemø ensemble (Be), former member of Ictus and Spectra academy (Be), member of transfiguracje trio and artistic leader of team::ensemble:. (Pl). She explores the boundaries of the multidisciplinary performance within a sonic framework. She has performed in festivals such as Opera Festival (Rotterdam), Rewire (The Hague),Darmstädter Ferienkurse, Bach Festival (Gent), En Avant Mars (Gent), Mixtur Festival (Barcelona), La Biennale (Venice), Cement Festival (’s-Hertogenbosch). Zoutezee has also collaborated with and premiered creations from Gorlinsky, Guiraud, Jacobs, Pàmies, Van Parys, Dossena, Bajnok, among others. In November 2023 collaborated with Emanuel Gollob and his disarming II project which investigates today’s relations of humans, artificial intelligence & robots with the goal of making alternative relations bodily experienceable. Her latest creation d.e.a.f. a third ear to a silenced body was premiere in 2023 in Barcelona at Arts Santa Mònica as part of the cycle “sound and body” and since then has been performed in Brussels, in Wroclaw and Tilburg as a collaborative mixed-media performance with the dutch composer Ruud Roelefsen.
Mar Sala Romagosa (nacida en 1993 en barcelona), bajo el nombre artístico de zoutezee, es una artista afincada en polonia que trabaja entre las disciplinas del sonido y las artes visuales. Ocupa la posición de flautín principal en la orquesta filarmónica de wrocław (polonia) y es miembro fundadora del nemø ensemble (bélgica). Ha sido miembro de ictus y spectra academy (bélgica), transfiguracje trio, y es la líder artística de team::ensemble: (polonia). Mar sala explora los límites de la performance multidisciplinaria dentro de un marco sonoro, y ha actuado en festivales de renombre como opera festival (rotterdam), rewire (la haya), darmstädter ferienkurse, bach festival (gante), en avant mars (gante), mixtur festival (barcelona), la biennale (venecia), cement festival (’s-hertogenbosch). Mar Sala también ha colaborado con artistas como gorlinsky, guiraud, jacobs, pàmies, van parys, dossena y bajnok, entre otros. en noviembre de 2023 colaboró con emanuel gollob en su proyecto disarming II, que investiga las relaciones actuales entre humanos, inteligencia artificial y robots con el objetivo de hacerlas corporalmente experienciales. Su última creación, d.e.a.f. a third ear to a silenced body, se estrenó en 2023 en barcelona en arts santa mònica como parte del ciclo “sonido y cuerpo”, y desde entonces se ha presentado en Bruselas, Wrocław y Tilburg como una performance de técnica mixta en colaboración con el compositor holandés Ruud Roelefsen.